lördag 6 mars 2010

Hur ska man egentligen rösta?

För er som inte har uppmärksammat det ännu är det valår i år. Jag har funderat fram och tillbaka ett tag nu. Som bekant har jag varit aktiv i Piratpartiet tidigare. Nu är jag istället en politisk sökare och försöker hitta det parti eller snarare den ideologi som passar mig bäst.

Hittills får jag erkänna att det inte går så bra. Piratpartiet driver oerhört viktiga frågor om den personliga integriteten som jag brinner för! Men som jag i en tidigare anteckning skrev, det räcker inte för mig. För mig finns det fler saker som är oerhört viktigare, den svenska modellen, skyddandet av det fackliga arbetet och kollektivavtalets värde, det sociala skyddsnätet och att alla ska ha rätt till bra sjukvård, försäkringskassesystemet ska vara till för att ta hand om sjuka människor inte misstänkliggöra och jaga sjuka människor ut ur
försäkringskassesystemet.

Det ska vara tryggt att vara svensk oavsett hur man blivit svensk! Man ska känna sig trygg i sitt eget land, man ska inte känna sig misstänkt för bedrägerier, det ska inte vara staten som bevakar oss det är vi som ska bevaka staten. Det ska finnas ett skyddsnät som alla kan ta del av inte bara dom som har så mycket pengar att dom kan köpa sig trygghet!

Det finns ett stort land som inte har den tryggheten har man inte råd får man ingen vård. För mig är det ett skräckscenario, som vi redan är på väg emot då vi tillåter att skolor, omsorg och andra funktioner i samhället bedrivs med ett vinstintresse bakom. Jag tror fullt och fast att det är en omöjlighet att viktiga samhällsfunktioner bedrivs med vinstintresse. Eller via anbudsförfarande där det billigaste och definitivt inte bästa budet vinner upphandlingen.

Sen måste vi också tänka på miljön vi kan inte stå bakom att aktörer på elmarknaden köper smutsig kolkraft och bidrar till onödiga utsläpp när vi har relativt rena kärnkraftverk och har en natur som tål att byggas vindkraftverk i. Sen måste vi på något sätt tänka på hur vi kan få oss vanliga människor att ta ett eget och större miljöansvar. Köra mindra bil, använda lågenergilampor, sortera våra sopor och så vidare. För att det ska fungera måste staten göra det enkelt och billigare. Istället för att sänka skatten måste vi vara beredda på att använda dom pengarna för att göra Sverige till ett bättre land.

Att mina åsikter inte är åt höger har både ni som läser detta och jag fattat för länge sen! Men vilka finns kvar som jag kan rösta på, ja det får vi ju se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar