torsdag 28 januari 2010

Piratpartiet räcker inte för mig!

Piratpartiet må ha en viktig roll att fylla i EU-parlamentet och kanske till och med i Sveriges Riksdag, utöver det tror jag inte Piratpartiet har några funktioner att fylla. Integritetsfrågor, Upphovsrättsfrågor, Patentfrågor på kommun eller landstingsnivå ja kanske om det redan skett förändringar i EU och Riksdag. När lagar är ändrade, då kanske Piratpartiet hör hemma i kommuner eller landsting.

För mig personligen räcker det inte med Piratpartiets frågor hur viktiga dom än må vara. Jag vill välja ett parti som står upp och säger att man har en åsikt om den svenska välfärden, man har en åsikt om a-kassan, man har visioner för alla i Sverige! Det duger inte för mig att höra "vi har ingen åsikt", "vi är röstboskap", nej det räcker inte på långa vägar! Jag vill veta att det parti jag lägger min energi och röst på kan stå upp och säga ja vi har en åsikt i den frågan också, och den strider vi för!

Sverige är av tradition ett välfärdsland, där vi har ett skyddsnät för dom som av olika anledningar inte får vara med, blir uppfångade. Dom får pengar till mat för dagen, alla får sjukvård av bra kvalité, vi har kollektivavtal mellan arbetsgivare och arbetstagare som är oerhört värdefulla för alla parter. Det finns otroligt många fler frågor som miljö, infrastruktur, pensionssystem, militär, och så vidare.

Jag slår vakt om den svenska välfärden och lämnar därför Piratpartiet för att på nytt söka mig till ett parti som tydligt och klart står upp och kämpar för den svenska välfärden och dessutom har en klar och ärlig syn på integritet och vilka i Sverige som får agera poliser!

Övervakning av svenska medborgare är förkastligt! Att rösta igenom FRA-lagen är ju närmast ett grundlagsbrott, i grundlagen finns bland annat brevhemligheten. Genom FRA-lagen upphävs brevhemligheten, är våra politiker dåligt pålästa i grundlagen? För vad annars för anledning finns det att rösta igenom FRA?
Privatpoliser som heter MGM, Sony, Warner Brothers är också det förkastligt! Hur kan man som svensk politiker i ett land där det finns ett polisväsende som fungerar bra rösta igenom Ipred, och sen sova gott på natten? När man har satt giriga företag på rovjakt efter svenska privatpersoner?

Piratpartiet behövs, men jag behöver mycket mer än vad Piratpartiet har att erbjuda mig. Den svenska välfärden måste finnas med, den är alltför värdefull för att bara kasta åt sidan! Jag går hellre övervakad än att behöva teckna en privat sjukförsäkring som folket i USA måste göra.

Jag slår vakt om den svenska välfärden och integriteten!