måndag 12 april 2010

Vart tog Piratpartiet vägen?

För inte så länge sedan var jag engagerad i Piratpartiet Värmland då läste jag bloggar och artiklar i mängder. Jag antog då att alla i hela Sverige blev utsatta för samma information, jag trodde PP syntes överallt. Men så fel jag hade, nu efter ett par månader utanför PP har jag insett att ni syns inte alls!

Nu är det ju i och för sig ett antal månader kvar till val. Men dom flesta andra partier som är både större och mindre till antal medlemmar syns i debatterna och man kan läsa om dom på ett enkelt sätt. Jag kommer ihåg att jag diskuterat det här tidigare, att PP:s största fara för sig självt är att man tror sig synas. Man tror att "alla" läser och hänger med i "bloggvärlden" men så är det inte! Oavsett vad man tycker om "gammelmedia" så är det där man måste synas.

Vill ni nå framgång måste ni nå ut till massorna, inte dom som redan är övertygade. Det räckte in i EU men jag tror inte ni har en chans med den taktiken inför riksdagsvalet. En sak till som försvårar för PP nu är att andra partier tagit upp frågor om integritet och så vidare inför valet, vilket gör att PP måste försöka få massorna att förstå skillnaderna i dom etablerade partiernas utsagor kontra vad PP menar med sina åsikter och vad man egentligen har för grundtro i partiet.

Jag anser att det åligger partiets ledning att synas i debattartiklar och se till att bli intervjuade igen. Det verkar inte komma någon hjälp utifrån i form av stora domar mot fildelare eller liknande just nu. Då står PP ensamt och faktiskt ganska litet i förhållande till våra gamla storpartier. Bloggosfären har en alltför begränsad läsarskara för att påverka utgången av ett riksdagsval.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, jag håller med dig totalt i ämnet. Problemet inom PP är ju också att politiken är enormt begränsad. Jag hoppas på årsmötet, som pågår just nu, men vi får väll se hur det blir.

Jan-Olof Flink sa...

Problemet ligger snarare i att gammelmedia inte tar in våra insändare/artiklar, inte bjuder in oss till debatterna och ignonrerar oss i opinionsmätningarna.

Det är svårt att synas i gammelmedia om gammelmedia inte vill att vi skall synas

Mvh

/J-O

Zillen sa...

I den kommentaren ligger mycket J-O.
Det är synd att gammelmedia inte bjuder in eller tar med material från PP, såg ju hur Aftonbladet gjorde med debattartikel från Rick Falkvinge. Som tur är kom den tillbaks, men efter vad jag förstår en lila storm.

Det är jäkligt svårt att synas när dom stora elefanterna dansar och PP:s hjärtefrågor görs osynliga genom att dom etablerade partierna skriker mycket högre om andra frågor som påverkar privatekonomin.

Men ignorerade i opinionsmätningar? Kräver inte uppmärksamhet där att man statistisk säkrat ligger över 4% ? Om inte hamnar man väl som alla andra mindre partier i sörjan till höger som alla andra under 4%

Jag har noterat att PP Värmland gör mycket aktiviteter med flyers osv det är kul att se. Syns man så finns man! Keep it up!

Skicka en kommentar